Malerisch-virtuelle Geodäsie erdachter Welten

Verena Ummenhofer

 

Wie ein Architekt, der die Gesetze der Natur überwunden hat, konstruiert und dekonstruiert Torben Giehler den Bildraum. Aus nicht wesentlich mehr als graden Linien und kantigen Flächen lässt er eine scheinbar unerschöpfliche Vielfalt immer neuer und überraschender Welten entstehen. Zunächst sind es ganze Städte und Landschaften, die er in seine geometrische Formensprache überführt. Er zerlegt sie in ein Raster aus Farben und Linien, reduziert die Erscheinung von Bergen, Straßen und Gebäuden auf wenige Elemente. Unverkennbar klingen in diesen frühen Bildern virtuelle Welten, wie man sie aus Computerspielen und Flugsimulatoren kennt, mit an.... weiter

 

 

Mondrian on Ecstacy

by Max Henry

 

Torben Giehler has brought the modernist grid into the 21st century. The future we’ve all been waiting for is here. Our daily lives are fast-paced and electronic; an endless barrage of information is consumed but not quite digested before the next morning’s dose. Giehler comes along at an invigorating time in contemporary painting. The early 90s were a boon to video and new media. The word digital started gradually to filter its way into the mainstream lexicon. In some circles then and even today painting was thought to have seen better days. Could a medium that had from perspective through minimalism helped revolutionize the way we look at things be so easily dismissed? Was it the two-dimensional structures of the canvas that seemed archaic or was it the medium itself?... more

 

 

Eintauchen in den Farbraum

Jens Asthoff

 

Als wenn das Virtuelle haptisch würde: In Bildern von Torben Giehler verknüpfen sich Eindrücke von Immaterialität und Künstlichkeit mit denen von malerischer Präsenz und kräftig farbiger Plastizität. Angesichts dieser Bilder denkt man wohl unwillkürlich an artifizielle Raumkonstrukte, wie sie einem auch in Computerspielen, Flugsimulatoren oder CAD-Animationen begegnen. anz offensichtlich interessiert sich Giehler für den speziellen raumgenerierenden Blick, der in solchen bildgebenden Verfahren und Anwendungen steckt. Ihn faszinieren jene virtuellen Räume, die von vornherein stets Abbildungen bloß möglicher Realitäten sind – Vorstellungswelten, die zwischen Planung, Konstruktion und freier Fiktion flottieren. Dass das Virtuelle dabei in besonderer Weise mit der Idee von Oberfläche verknüpft ist, sich Raumvorstellung hier also in der Zweidimensionalität abspielt, macht es für ihn als Maler nur interessanter. ...weiter

 

 

 

Collective Hallucination

Merrily Kerr

 

The Top of the World

Under her feet, the slick blue Surface trembled and flashed. Yoshimi steadied herself, then quickened her pace toward the tower. Once inside the yellow cylindrical base, the elevator lifted her quickly to the viewing dome. Through the grey smoked glass, she was just in time to look down and see the color of the plaza at the base of the tower change from Blue to Crimson. In the two minutes it took to ascend, Crimson had purchased the building below and instantly color-converted it. Turning to look out at the landscape, Yoshimi was amazed once again at how Surface can look so flat. Hundreds of meters above the earth, it was impossible to guess the frenetic activity of Tronic Park’s underground world.

 

Yoshimi tried to control her growing unease. In front of her, the early morning sky was an accordion of brilliant, orange and red bands. Below, the multi-colored rooftops of the city merge together as one continuous expanse. The patchwork stretches up to and over the mountains just visible on a clear day in the distance, if you squint. To the left, the ghostly towers of System HQ have just come back into view as the cloaking shield is turned off and the buildings gradually solidify. A week ago, she’d have been sitting at a desk over there, instead of standing here trying to glimpse inside. Every day she has gone to HQ hoping that somehow her security pass will work again, her sudden and unexplained redundancy a glitch in the System’s computer. Refused access, she comes to the observation tower to run things over in her mind. ...more

Selected Essays

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